Studia podyplomowe Poznań: Psychologia dzieci i młodzieży
Studia podyplomowe Poznań: Psychologia dzieci i młodzieży
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Studia są adresowane zarówno do nauczycieli i wychowawców przedszkoli i szkół, jak również do osób zajmujących się szeroko pojętą pomocą psycho-pedagogiczną dzieciom i młodzieży, a także do rodziców, którzy chcieliby wesprzeć się fachową i praktyczną wiedzą na temat profilaktyki trudności wychowawczych. Do studiowania zapraszamy asystentów i kuratorów rodzinnych, pracowników opieki społecznej, pracowników merytorycznych Domów Dziecka, Rodzinnych Domów Dziecka oraz Ośrodków Szkolno-Wychowawczych. Krótko mówiąc, mile widziani będą wszyscy zainteresowani proponowaną tematyką studiów.
- Minimalna liczba uczestników14
- Maksymalna liczba uczestników24
- Data zakończenia rekrutacji10-10-2024
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi180
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Studia przygotują uczestników zarówno teoretycznie, jak i praktycznie do działań diagnostycznych, interwencyjnych i profilaktyki - związanych z problemem dziecka trudnego. Kontakt z doświadczonymi specjalistami pozwoli absolwentom kierunku zdobytą wiedzę wykorzystać w pracy z dzieckiem zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Słuchacz rozpoznaje przebieg poszczególnych kryzysów rozwojowych w rozwoju psychospołecznym wg E. Ericksona. | Kryteria weryfikacji Przeprowadza ustrukturowany i nieustukturowany wywiad z rodzicami lub opiekunami. | Metoda walidacji Prezentacja |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się Słuchacz rozróżnia cechy charakterystyczne dla danego etapu rozwoju psychoseksualnego. | Kryteria weryfikacji Zbiera informacje wybierając odpowiednie metody, przeprowadzić wnikliwą analizę uwzględniającą okres rozwojowy dziecka i postawić diagnozę. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Efekty uczenia się Zaznajamia się z wybranymi zagadnieniami z psychopatologii dziecka i adolescenta. | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje i podejmuje interwencje w sytuacjach zagrożenia uzależnieniem/uzależnienia dzieci i młodzieży. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnionych do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęUniwersytet SWPS
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoUniwersytet SWPS
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Program usługi obejmuje 180 godz. dydaktycznych (135h warsztatowych, 45h wykładowych), 1h dyd. to 45 minut.
I. Podstawy kulturowego rozwoju dziecka – wykład 15 godz.
- Adaptacja: rozwój struktury funkcji psychicznych – spostrzeganie, pamięć, uwaga, wyobraźnia, myślenie pojęciowe
- Kryzysy strukturalne w rozwoju wg Lwa S. Wygotskiego – kryzys 1. roku, kryzys 3. roku, kryzys 7. roku, kryzys 11. roku i kryzys 13. roku oraz ich znaczenie dla rozwoju struktury funkcjonalnej i dowolnego zachowania
- Okresy kryzysów rozwojowych w rozwoju psychospołecznym wg Erika H. Eriksona
- System środowisk wychowawczych w okresie dzieciństwa i dorastania
- Formowanie tożsamości psycho-społecznej a aktualność historyczna
II. Wczesna diagnostyka okresów kryzysów w rozwoju – wykład 15 godz.
- Geneza i przebieg wybranych zaburzeń w ujęciu rozwojowym: autyzm i jego spektrum
- Symptomatologia omawianych zaburzeń rozwojowych
- Wskazania do interwencji i terapii
III. Profilaktyka okresów kryzysu w rozwoju – wykład 15 godz.
- Diagnoza przebiegu kryzysu rozwojowego oraz podstawowe zasady dotyczące interwencji modelu cykliczno-fazowego rozwoju
- Interwencja bezpośrednia – model rozmowy interwencyjnej w kontakcie indywidualnym
- Interwencja pośrednia – projektowanie systemu społecznego na rzecz pozytywnego rozwoju dzieci i młodzieży
IV. Czynniki ryzyka prawidłowego przebiegu okresów kryzysu i ich rozpoznawanie – warsztat 30 godz.
- Biologiczne uwarunkowania prawidłowego przebiegu rozwoju
- Czynniki ryzyka prawidłowego rozwoju psychoseksualnego u dzieci i młodzieży
- Rodzina i jej funkcjonowanie – pozytywny i negatywny wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka
V. Skutki niepomyślnego przejścia okresów kryzysu i utrwalania się jego symptomów – warsztat 30 godz.
- Ograniczenia możliwości poznawczych u dzieci i młodzieży – diagnoza i terapia
- Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi – diagnoza i terapia
- Wybrane zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży - diagnoza i terapia
VI. Praca z dzieckiem trudnym w domu, przedszkolu i szkole – warsztat 30 godz.
- Zasady i metody pracy grupowej z dziećmi i młodzieżą w socjoterapii
- Zasady i metody pracy indywidualnej z dziećmi i młodzieżą w ujęciu behawioralnym i systemowym
- Zasady i metody pracy z uzależnieniami u dzieci i młodzieży oraz syndromem FAS
VII. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pomocy psychopedagogicznej dziecku trudnemu – warsztat 15 godz.
- Prawne podstawy udzielania pomocy psychopedagogicznej
- Polski system udzielania pomocy psychopedagogicznej
- Metody i formy pracy placówek świadczących pomoc psychopedagogiczną dzieciom sprawiającym trudności wychowawcze
VIII. Interwencja środowiskowa – warsztat 30 godz.
- Kształtowanie postaw i umiejętności wychowawczych opiekunów i wychowawców
- Strategie i metody dyscyplinowania dzieci i młodzieży
- Organizowanie czasu i przestrzeni
- Rodzina w sytuacji rozwodu/rozstania
Suma: 180 godz.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 26 Zjazd 1 | Data realizacji zajęć 11-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 26 Zjazd 1 | Data realizacji zajęć 12-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 26 Zjazd 1 | Data realizacji zajęć 13-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 26 Zjazd 2 | Data realizacji zajęć 29-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 26 Zjazd 2 | Data realizacji zajęć 30-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 26 Zjazd 2 | Data realizacji zajęć 01-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 26 Zjazd 3 | Data realizacji zajęć 13-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 26 Zjazd 3 | Data realizacji zajęć 14-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 26 Zjazd 3 | Data realizacji zajęć 15-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 05:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 26 Zjazd 4 online | Data realizacji zajęć 17-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 26 Zjazd 4 online | Data realizacji zajęć 18-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 26 Zjazd 5 | Data realizacji zajęć 07-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 26 Zjazd 5 | Data realizacji zajęć 08-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 26 Zjazd 5 | Data realizacji zajęć 09-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 26 Zjazd 6 online | Data realizacji zajęć 07-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 26 Zjazd 6 online | Data realizacji zajęć 08-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 26 Zjazd 6 online | Data realizacji zajęć 09-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 26 Zjazd 7 | Data realizacji zajęć 04-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 26 Zjazd 7 | Data realizacji zajęć 05-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 26 Zjazd 7 | Data realizacji zajęć 06-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 26 Zjazd 8 | Data realizacji zajęć 25-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 26 Zjazd 8 | Data realizacji zajęć 26-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 23 z 26 Zjazd 8 | Data realizacji zajęć 27-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 24 z 26 Zjazd 9 | Data realizacji zajęć 16-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 25 z 26 Zjazd 9 | Data realizacji zajęć 17-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:45 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 26 z 26 Obrony - przeprowadzenie walidacji | Data realizacji zajęć 07-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Tak |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 900,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 900,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto32,78 PLN
- Koszt osobogodziny netto32,78 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Barbara Kosmowska
Od początku swojej kariery zawodowej związana jest z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w której zajmuje się diagnozowaniem dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową i sprzężoną oraz udzielaniem im szeroko pojętej pomocy psychologiczno-terapeutycznej.
Psycholog (UAM, 1997), nauczyciel dyplomowany. W ciągu ostatnich 5 lat poszerzał kwalifikacje w zakresie psychologii dzieci imłodzieży.
Monika Domska-Brzozowska
Anna Olczak-Stawicka
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dla uczestników usługi dostarczane są w wersji elektronicznej (pliki PDF, prezentacje, linki do artykułów) oraz/lub materiałów drukowanych koniecznych to przeprowadzenia zajęć.
Warunki uczestnictwa
Wypełnienie internetowego formularza zgłoszeniowego i dostarczenie do realizatora usługi (Uniwersytetu SWPS) przez Kandydata wszystkich wymaganych w procesie rekrutacji dokumentów.
Szczegółowe informacje dostepne na stronie: https://www.swps.pl/oferta/poznan/podyplomowe/psychologia-psychoterapia/psychologia-dziecka
Informacje dodatkowe
Cena za studia podana w ramach powyższej Karty Usługi w Bazie Usług Rozwojowych nie obejmuje opłaty rekrutacyjnej w kwocie 300 zł. Opłata rekrutacyjna nie jest wliczana do kwoty czesnego i jest wnoszona przez kandydata na etapie rekrutacji. Absolwenci i studenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z jej wnoszenia.
Jednym z warunków zaliczenia studiów jest 80% obecności na zajęciach.
W planie/harmonogramie rozpisane są godziny dydaktyczne. Godzina dydaktyczna trwa 45 minut. Liczba godzin przerwy to 24h.
W bloku zajęć 9.00-16.00 przeprowadzonych jest 8h dyd (+przerwy: 2x15 min oraz 1x 30 min)
W godz. 9.00-12.15 4h dyd. + przerwa 15 min.
w godz. 9.00 - 13.00 - 5h dyd , + przerwy
W godz. 9.00-17.45 - jest 10 h dyd , w tym przerwy
w godz. 16.00-20.00 jest 5h dyd.
Rok akademicki rozpoczyna się 01.10.2024 i trwa do 30.09.2025r.
Obrony nie są wliczane do programu.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne niezbędne do udziału w części usługi realizowanie zdalnie:1) platforma /rodzaj komunikatora, za pośrednictwem którego prowadzona będzie usługa: narzędzie z pakietu Google G-Suit ( google classroom oraz google meet)2) minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: komputer z procesorem Intel Pentium 4 lub nowszy, obsługujący SSE2 ,2 GB pamięci RAM, zainstalowany jeden z systemów operacyjnych Windows 7, 8, 10, macOS 10.9 lub nowszy. Dodatkowo wbudowany lub zewnętrzny mikrofon,opcjonalnie kamera video.(Do obsługi wideo w jakości HD wymagany jest procesor Intel drugiej generacji i3/i5/i7 2,2 GHz, odpowiednik firmy AMD lub lepszy).Android z systemem 5.0 lub nowszy/ iPhone z systemem iOS 11.0 lub nowszy.3) minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: https://support.google.com/a/answer/1279090 4) niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Przeglądarka Google Chrome lub Mozilla Firefox, Adobe Reader , Pakiet biurowy np Libre Office,Open office lub Microsoft office. 5) okres ważności linku umożliwiającego : bez ograniczeń w trakcie trwania usługi.