Zaawansowane negocjacje zakupowe – strategie psychologiczne
Zaawansowane negocjacje zakupowe – strategie psychologiczne
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Negocjacje
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracownikówwsparcie dla osób indywidualnych
- Grupa docelowa usługi
Grupą docelową tego szkolenia są pracownicy działów zakupowych oraz menedżerowie zaangażowani w procesy zakupowe, negocjacje handlowe, a także profesjonaliści odpowiedzialni za optymalizację kosztów w organizacjach. Uczestnicy powinni mieć już podstawową wiedzę i doświadczenie w zakresie negocjacji i zakupów, ponieważ szkolenie dotyczy zaawansowanych technik i strategii.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji22-02-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem edukacyjnym tego szkolenia jest rozwinięcie umiejętności uczestników w zakresie skutecznego prowadzenia negocjacji zakupowych poprzez zastosowanie psychologicznych strategii negocjacyjnych oraz bardziej zaawansowanych technik perswazji. Celem jest również zwiększenie pewności siebie uczestników podczas negocjacji oraz nauczenie ich skutecznego zarządzania trudnymi sytuacjami negocjacyjnymi.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się - Uczestnik potrafi rozpoznać psychologiczne aspekty negocjacji i odpowiednio je zastosować w praktyce.- Uczestnik umie wdrożyć zaawansowane techniki negocjacyjne dostosowane do potrzeb i typu kontrahenta. - Uczestnik potrafi zarządzać emocjami własnymi i kontrahenta w trudnych negocjacjach. - Uczestnik jest w stanie opracować i przeprowadzić negocjacje zgodne z założonymi celami biznesowymi swojej organizacji. | Kryteria weryfikacji - Uczestnik zalicza scenariusze negocjacyjne podczas symulacji warsztatowych, osiągając ustalone cele.- Po zakończeniu szkolenia uczestnik wypełnia test sprawdzający znajomość i rozumienie zaawansowanych strategii negocjacyjnych. - Uczestnik aktywnie uczestniczy w analizie przypadków i wykazuje się znajomością psychologicznych strategii negocjacyjnych podczas zadań praktycznych. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Cel biznesowy
Celem biznesowym szkolenia jest podniesienie skuteczności negocjacji prowadzonych przez dział zakupów, co przyczyni się do optymalizacji kosztów, poprawy warunków handlowych oraz zwiększenia konkurencyjności firmy. Docelowo, firma ma zaoszczędzić na lepszych warunkach zakupowych oraz zredukować czas i zasoby poświęcane na proces negocjacji.Efekt usługi
Uczestnicy szkolenia są w stanie zastosować zaawansowane strategie negocjacyjne, co przekłada się na uzyskiwanie korzystniejszych warunków zakupowych oraz skuteczne realizowanie celów biznesowych działu zakupów.
Metoda potwierdzenia osiągnięcia efektu usługi
Zadowolenie uczestników z programu szkolenia oraz samoocena ich wzrostu kompetencji w zakresie negocjacji (ankieta poszkoleniowa).
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień I
- Ta część szkolenia służy poznaniu sześciu obszarów, które rozwijane są przez profesjonalnych negocjatorów. Głównym celem jest usystematyzowanie dotychczasowej wiedzy uczestników z zakresu negocjacji. Uczestnicy rozegrają dwie symulacje negocjacyjne.- Departament Umów i Zakupów i rola negocjatora z perspektywy Kupca.
- Analiza przednegocjacyjna – czyli niezbędne narzędzia Kupca w kontakcie z Dostawcami:
- analiza informacji „do przekazania” i „do zdobycia”. CHECKLISTA,
- przegląd celów negocjacyjnych Kupca i Dostawcy,
- ocena środowiska i faktów wpływających na klimat negocjacji z Dostawcą,
- silne i słabe strony Kupca i Dostawcy – perspektywa obydwu stron,
- BATNA i ZOPA z perspektywy Kupca.
- Budowanie relacji, czyli dlaczego pracownicy Działów Umów i Zakupów szkoleni są aby nie przechodzić z Dostawcami na „TY", a przedstawiciele Działów Sprzedaży, wręcz przeciwnie – trenowani są w sztuce skracania dystansu psychologicznego z klientem:
- zagrożenia i korzyści wynikające ze skracania dystansu psychologicznego w biznesie,
- gdzie się kończy biznes a zaczyna przyjaźń?
- Zaprezentowanie i omówienie sześciu obszarów negocjacyjnych, rozwijanych przez profesjonalnych negocjatorów, na bazie których omawiane będą wyniki rozegranych przez uczestników trzech Gier Negocjacyjnych: Obszar Analiza Przednegocjacyjna, Obszar Psychologia, Obszar Techniki Negocjacyjne, Obszar Kontrola Procesu Negocjacyjnego, Obszar Wola Zwycięstwa, Obszar Budowanie Relacji:
- obszar Analiza Przednegocjacyjna – pokazuje jak dużą uwagę przykładamy do przygotowania, na ile korzystamy z potencjału analitycznego,
- obszar Psychologia – pokazuje na ile potrafimy wykorzystać emocje własne i partnera, na ile sprawnie wykorzystujemy tzw. „miękkie umiejętności” w procesie negocjacji,
- obszar Techniki Negocjacyjne – pokazuje na ile świadomie wykorzystujemy w negocjacjach skrypty zachowań służących realizacji celu,
- obszar Kontrola Procesu Negocjacyjnego – pokazuje na ile utrzymujemy inicjatywę w negocjacjach, na ile to my kierujemy procesem,
- obszar Wola Zwycięstwa – pokazuje na ile mamy woli i nastawienia na osiągnięcie celów negocjacyjnych, na ile dążymy do celu, w jakim stopniu zaś „odpuszczamy dla win-win”,
- obszar Budowanie Relacji – pokazuje jak ważne są dla nas odczucia drugiej strony w procesie negocjacji, na ile potrafimy zadbać o jej poczucie sukcesu. Kluczowa umiejętność w długofalowej współpracy.
- Usystematyzowanie wiedzy i nazewnictwa na temat najczęściej stosowanych Technik negocjacyjnych.
- technika „Próbny Balon”, czyli próba rozeznania jakie są prawdziwe cele i aspiracje drugiej strony. Sposoby przeciwdziałania tej technice. Korzyści i ewentualne zagrożenia związane z jej stosowaniem.
- technika „Pusty Portfel”, czyli jeden ze sposobów uzyskania ustępstwa cenowego. Sposoby przeciwdziałania tej technice. Korzyści i ewentualne zagrożenia związane ze stosowaniem tej techniki.
- „Bluff”. Jak skutecznie konstruować Bluff i jak go bronić w trakcie negocjacji. Czas, ilość nawiązań do Bluffu w trakcie negocjacji właściwych, sposób komunikacji.
- technika „Nagroda W Raju”. Jak ją stosować, a jak jej zapobiegać?
- technika „Śmieszne Pieniądze”, czyli w jaki sposób prezentować dane liczbowe. Wady i zalety techniki. Sposoby przeciwdziałania.
- technika „Wycofanie Oferty”. Kiedy stosować ją na początku negocjacji, a kiedy pod koniec? Ile możemy stracić i ile zyskać, stosując tę jedną z najtrudniejszych technik negocjacyjnych?
- technika „Wilk w Owczej Skórze”, niekiedy nazywana także Metodą Inspektora Columbo. Rozwiązanie dylematu, jaką rolę grać w trakcie negocjacji? Kompetentnego i merytorycznie przygotowanego negocjatora, czy nowicjusza? Zagrożenia i korzyści wynikające ze stosowania tej techniki. Sposoby przeciwdziałania.
- technika „Szokująca Oferta”. Jak dalece można zszokować przeciwnika i co to daje w negocjacjach?
- technika „Mój Problem - Twoim Problemem”. Jak sobie radzić z tą techniką i jak umiejętnie ją stosować?
- technika „Pozorne Ustępstwa”. Czym różni się od Bluffu?
- Pierwsza Gra negocjacyjna: „Zwykły Deal, czy poważny konflikt wartości”. Czas trwania 30 minut:
- na podstawie wyników gry negocjacyjnej, omówione zostaną błędy najczęściej popełniane przez negocjatorów,
- analiza błędów popełnionych w trakcie fazy Analizy Przednegocjacyjnej do negocjacji i wskazanie nowych rozwiązań i metod,
- wyciągnięcie wniosków na temat przygotowania do negocjacji (co bym zrobił/zrobiła inaczej).
- Zasady, strategie i taktyki prowadzenia negocjacji w myśl zasady WIN-WIN – strategia długoterminowa:
- zasady negocjacyjne: Oddziel ludzi od problemy, rozmawiaj o interesach, a nie o stanowiskach, poszukaj różnych rozwiązań, odwołuj się do kryteriów obiektywnych,
- reakcje na konflikt: Dominacja, uległość, kompromis, wycofywanie się, unikanie,
- negocjacje twarde, miękkie i zasadnicze.
- Kwestionariusz: Badanie Postaw Negocjacyjnych. W trakcie pierwszego dnia szkolenia uczestnicy będą mieli możliwość wypełnić Kwestionariusz Postaw Negocjacyjnych, i porównać swoje wyniki, z wynikami uzyskiwanymi przez profesjonalnych negocjatorów!
- Druga Gra negocjacyjna: „Przede wszystkim, dojść do porozumienia”, bazująca na rzeczywistej sytuacji biznesowej, pozwalająca na określenie mocnych stron uczestników oraz obszarów wymagających dalszego, indywidualnego rozwoju w obszarze psychologii, zachowań negocjacyjnych, umiejętności budowania relacji i nieświadomych strategii negocjacyjnych. Dodatkowo uczestnicy dokonają analizy własnych zachowań negocjacyjnych i odpowiedzą sobie na pytanie, „Jakiego negocjatora gram w trakcie negocjacji?" i jakie mogą być tego przewidywalne skutki, w kontekście osiągania celów negocjacyjnych.
- czas trwania gry - średnio od 1,5 do 2 godzin zegarowych. Udział w grze pozwala każdemu z uczestników na określenie własnych słabych i mocnych stron w kontekście zachowań negocjacyjnych, analizy przednegocjacyjnej, kontroli procesu oraz zdefiniowanie obszarów wymagających dalszego rozwoju. Jednym z podstawowych celów Gry jest sprawdzenie umiejętności negocjacyjnych oraz nieświadomych strategii negocjacyjnych uczestników. Podczas Gry uczestnicy zostaną postawieni przed zadaniami, tak skonstruowanymi, że aby wygrać, trzeba będzie się wykazać umiejętnościami i znajomością technik negocjacyjnych, gdyż „własne doświadczenie z branży”, na niewiele się tu zda. Gra wymagać będzie od uczestników wysokich umiejętności z zakresu współpracy w zespole negocjacyjnym oraz zaawansowanych umiejętności perswazyjnych i komunikacyjnych.
- dodatkowo uczestnicy będą musieli wykazać się umiejętnościami w zakresu przygotowania do negocjacji, określania obszarów negocjacyjnych, opracowania strategii i kontroli procesu. Podczas Gry uczestnicy zostaną postawieni przed zadaniami tak skonstruowanymi, że aby wygrać trzeba będzie się wykazać umiejętnościami i znajomością podstawowych reguł rządzących negocjacjami oraz podstawowymi technikami i znajomością oraz przestrzeganiem reguł negocjacyjnych w relacji B2B.
- gra wymagać będzie także od uczestników podstawowych umiejętności z zakresu współpracy w zespole negocjacyjnym.
- z kim negocjujemy? Uczestnicy zostaną podzieleni na dwie grupy negocjatorów: przedstawicieli Działu Sprzedaży oraz przedstawicieli Działu Zakupów i rozegrają negocjacje między sobą. Trener występuje w roli obserwatora i protokolanta.
- uczestnicy po zakończeniu gry negocjacyjnej otrzymają indywidualny feedback od:
- trenera,
- od każdego z negocjatorów z własnej grupy,
- od każdego z negocjatorów z grupy przeciwnej.
Dzień II
– Trzecia Gra negocjacyjna, czyli sprawdzenie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu świadomego wpływania na zachowania negocjatora. Kontrola procesu negocjacji i techniki negocjacyjne z perspektywy Kupca i Dostawcy.- Kontrola procesu negocjacji z perspektywy Kupca:
- procedura planowania czasu trwania negocjacji z perspektywy Kupca,
- strategia „Salami”, techniki „Dokręcanie Śruby” oraz technika „Skubania” z perspektywy Kupca,
- zalety i zagrożenia związane ze stosowaniem powyższych technik.
- Techniki Dostawcy, czyli Zaawansowane techniki sprzedaży:
- technika kontrastu, czyli umiejętne posługiwanie się porównaniami,
- język ujarzmiania, czyli, w jaki sposób utrzymywać przewagę nad rozmówcą, przy pomocy następujących metod: milczenie, budzenie wątpliwości, użycie wieloznaczności,
- technika przesądów, czyli, w jaki sposób umiejętnie prezentować dane liczbowe i statystyki,
- technika przygwożdżenia, bardzo dobrze sprawdzająca się w sytuacji kiedy klienci przywiązuję dużą wagę do dobrej prezentacji przed innymi,
- technika przyjaciół, czyli zapoznanie z techniką wykorzystywaną niemalże przez wszystkich handlowców,
- technika skojarzeń, czyli jak przy pomocy odpowiednich słów, wywołać natychmiastowy obraz w wyobraźni klienta.
- Kupcy. Negocjacje grupowe. Zniekształcenia percepcyjne - najczęściej występujące w negocjacjach. Jak je klasyfikujemy? jak do nich dochodzi? Jak można je wykorzystywać dla własnych korzyści?:
- korzyści i zagrożenia wynikające z braku przewagi liczby negocjatorów w zespole.
- Jak bronić się przed wpływem zniekształceń na przebieg negocjacji na przykładzie „efektu podwójnych norm” czyli co kupujący „naturalnie” może, a czego sprzedający „naturalnie” nie może zrobić, bo….
- Trzecia Gra Negocjacyjna: „Renegocjacje kontraktu rocznego z dostawcą”. Czas trwania 2:30 minut:
- dwuetapowa gra negocjacyjna. Decyzje jakie podejmą Kupcy w pierwszej fazie gry, będą miały wpływ na druga fazę negocjacji. Gra w przejrzysty sposób uświadamia jak decyzje podejmowane na pierwszym etapie negocjacji, jak wpływają na dalszy ich przebieg i jak kształtują długofalowe relacje z dostawcami,
- na podstawie wyników gry negocjacyjnej omówione zostaną błędy najczęściej popełniane przez Kupców, zarówno na etapie Analizy przednegocjacyjnej jak i w trakcie fazy rozmów, czyli etapie negocjacji właściwych,
- analiza błędów popełnionych w trakcie fazy Analizy Przednegocjacyjnej do negocjacji oraz wskazanie nowych rozwiązań i metod,
- wyciągnięcie wniosków na temat przygotowania do negocjacji (co bym zrobił/zrobiła inaczej),
- jakie zachow
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 2 zajecia z przerwami | Prowadzący Adam Gnych | Data realizacji zajęć 27-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 2 zajęcia z przerwami | Prowadzący Adam Gnych | Data realizacji zajęć 28-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 201,70 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 790,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto137,61 PLN
- Koszt osobogodziny netto111,88 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Adam Gnych
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
rozdane podczas skzolenia
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi