Kurs Specjalista ds. Płac
Kurs Specjalista ds. Płac
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Prawo pracy
- Identyfikator projektuKierunek - Rozwój
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Uczestnikami niniejszej usługi szkoleniowej mogą być uczestnicy projektu: Kierunek - Rozwój;
Kurs skierowany jest nie tylko do osób ściśle związanych z płacami. Będzie niezwykle przydatny również dla osób dopiero rozpoczynających lub chcących podjąć pracę w dziale kadr i płac, które chcą się przekwalifikować i nie posiadają w tej dziedzinie żadnego doświadczenia. Idealnie sprawdzi się też dla księgowych, właścicieli małych firm, przedsiębiorców lub managerów, którzy chcą poznać i pogłębić tajniki kadrowo-płacowe i czuć się dobrze w obszarze prawa pracy, płac i ubezpieczeń społecznych.
Z kursu mogą korzystać także praktycy oraz osoby, które wracają na rynek pracy, po dłuższej absencji. Prawo jest tak dynamiczne, że należy aktualizować wiedzę na bieżąco.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji28-03-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi159
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Po zakończeniu kursu uczestnik zostanie wyposażony/przygotowany do samodzielnego objęcia lub kontynuacji pracy na stanowisku płacowym ze szczególnym uwzględnieniem obsługi programu kadrowo-płacowego Comarch Optima.Uczestnik po ukończeniu kursu będzie charakteryzował, rozróżniał, definiował i uzasadniał wiedzę z zakresu kadr i płac, prawa pracy oraz będzie obsługiwał program kadrowo-płacowy Comarch Optima.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje i uzasadnia wiedzę z zakresu kadr ipłac oraz prawa pracy | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje zakres pojęć kadrowo-płacowych, nalicza płace, obsługuje klienta pod względem kadrowym, planuje i organizuje zatrudnienie pracownika | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje i obsługuje dokumentację kadrowo-płacową | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie nalicza płace, przygotowuje odpowiednią dokumentację pracowniczą, definiuje pojęcia związane z działem HR | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik obsługujeprogram kadrowo-płacowy Comarch Optima | Kryteria weryfikacji Uczestnik obsługuje program i zawarte w nim pliki, projektuje zasoby kadrowo-płacowe w programie, rozróżnia problemy kadrowo-płacowe w programie, monitoruje dane pracowników zatrudnionych w danej firmie | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Liczba godzin szkoleniowych w przeliczeniu 1h=45 minut.
167 h dydaktycznych
I. Płace
- Płace
- PPK
- Potrącenia
II. Ubezpieczenia społeczne
- Rodzaje ubezpieczeń społecznych
- Składki za inne osoby podlegające ubezpieczeniom
- Zbiegi tytułów do ubezpieczeń
- Dokumenty składane do ZUS
- Składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- Rozliczenia z ZUS
- Jak przygotować się na kontrolę ZUS-u?
III. Umowy cywilnoprawne
- Umowy cywilnoprawne rodzące obowiązek ubezpieczeń
- Składki za zleceniobiorców
- Minimalna stawka wynagrodzenia dla zleceniobiorców
- Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne za zleceniobiorcę
- Przychody zwolnione od składek
- Składka na FP i FGŚP za zleceniobiorców
- Składki za zleceniobiorcę który ma inne tytuły do ubezpieczeń
- Kiedy można wystąpić do Zus-u z pytaniem czy prawidłowo opłacamy składki?
- Jak rozliczyć się ze zleceniobiorcą gdy doszło do nadpłaty, niedopłaty składek
- Umowa zlecenia zawarta z własnym pracownikiem lub wykonywana na rzecz własnego pracodawcy – obowiązki płatnika składek
- Umowa o dzieło
- Dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe składane za zleceniobiorców
- Opodatkowanie umów cywilnoprawnych z uwzględnieniem najnowszych zmian
- Odpowiedzi na pytania uczestników
IV. Excel dla specjalistów kadr i płac
- Adresowanie komórek
- Funkcje czasu i daty
- Jak przeliczyć czas pracy (np. 08:15:00) na liczbę godzin?
- Funkcje tekstowe i tekst jako kolumny
- Funkcje wyszukiwania
- Funkcje logiczne (naliczanie premii pracownikom w zależności od wielu warunków)
- Usuwanie duplikatów
- Formatowanie warunkowe
- Ochrona danych
- Podstawy tabeli przestawnej
- Inne Excelowe triki przyspieszające pracę
V. Zasiłki - obowiązki płatnika składek
- Zmiany w ustawie zasiłkowej w 2025 r.
- Świadczenia chorobowe: wynagrodzenie chorobowe, zasiłek chorobowy i świadczenie rehabilitacyjne
- Zasiłek macierzyński
- Zasiłki opiekuńcze
- Zasady ustalania podstawy wymiaru świadczeń
- Podstawa wymiaru zasiłków zleceniobiorców
VI. Płatnik - warsztaty komputerowe od podstaw
- Obsługa programu Płatnik
- Obsługa Rejestru Płatników
- Wprowadzanie danych ubezpieczonych do bazy programu i obsługa dokumentów związanych ze zgłoszeniem i wyrejestrowaniem ubezpieczonych
- Zgłoszenie i wyrejestrowania członków rodzin ubezpieczonych do i z ubezpieczeń zdrowotnych
- Dokumenty rozliczeniowe ZUS
- Wysyłanie dokumentów do ZUS
- Zmiany obowiązujące od 2025 roku
VII. Dofinansowania z PFRON
- Analiza firmy pod kątem możliwości starania się o dofinansowanie do wynagrodzeń osób z orzeczeniem – sprawdzenie czy bieżąca sytuacja firmy pozwala na otrzymanie dofinansowania do pensji pracownika
- Co to jest system SODIR i jak go okiełznać
- Rodzaje podmiotów mogących ubiegać się o dofinansowanie (przedsiębiorstwa do i powyżej 25 etatów)
- Przygotowanie firmy do rejestracji w PFRON – główne zasady i dokumenty oraz omówienie procedury rejestracji (formularze, oświadczenia itp.)
- Definicja wskaźnika 6% i naliczanie wpłat na PFRON
- Co to jest efekt zachęty? Kiedy należy go spełnić i czy naprawdę to jest wiedza tajemna?
- Przygotowanie wniosków niezbędnych do uzyskania comiesięcznego dofinansowania z PFRON
- Formularz WN-D, INF-DP, INF-OPP oraz dodatkowe zaświadczenia i oświadczenia zgodnie z przygotowaną listą:
- zasady prawidłowego wypełniania w/w dokumentów
- rodzaje kosztów płacy oraz wyliczanie pozycji 37, 38, 39, 41 we wniosku WN-D
- zasady dotyczących wyliczania średniego zatrudnia za okres sprawozdawczy
- zasady prawidłowego wypełniania załącznika dotyczącego informacji o uzyskanej pomocy publicznej INF-OPP
- Jak przebiega kontrola z PFRON
- Najczęściej popełniane błędy. Praktyka współpracy z PFRON
- Ciekawe przypadki i sposoby ich rozwiązywania
VIII. Program kadrowo-płacowy Comarch Optima
Temat 1 – Zakładanie i konfiguracja bazy danych podmiotu. Tworzenie kartotek pracowniczych oraz list płac. Wprowadzanie absencji, zdarzeń i naliczanie wynagrodzeń.
-
Tworzenie i konfiguracja bazy danych w programie Comarch Optima Kadry i Płace
-
Konfiguracja modułu Płace i Kadry - parametrów ZUS, PIT i wynagrodzeń.
Temat 2 – Wprowadzanie i zatrudnianie pracowników
-
Wprowadzanie danych personalnych i tworzenie formularzy pracowniczych, naliczanie limitów np. urlopowego, chorobowego i „siły wyższej
-
Wprowadzanie wykształcenia, poprzedniego zatrudnienia i członków rodziny
-
Generowanie plików Kedu – ZUA i ZCNA
-
Wprowadzanie Aneksów zmieniających i umów o pracę
-
Zatrudnienie na niepełny etat
-
Schemat płatności gotówka/ROR
Temat 3 – Definiowanie i naliczanie list płac; wprowadzanie absencji, zdarzeń i naliczanie wynagrodzeń.
-
Tworzenie listy płac - definiowanie list płac ( etat, umowy cywilnoprawne)
-
Wprowadzanie nieobecności i zdarzeń
-
Naliczanie wypłat
-
Rozliczanie zasiłków, generowanie kart zasiłkowych oraz zaświadczenia pracodawcy Z-3
-
Zamykanie i otwieranie wypłat i list płac
-
Elektroniczna wymiana danych z bankiem
-
Deklaracje miesięczne i roczne do Urzędu Skarbowego i ZUS ( Pit-4R, Pit 8AR, PIT 11)
-
Definiowanie składników: potrącenia netto, ubezpieczenie na życie, pakiet medyczny, pakiet sportowy itp. przy uwzględnieniu partycypacji kosztów pomiędzy pracodawcą a pracownikiem
-
Elektroniczna wymiana danych z bankiem, tworzenie pliku z danymi w celu zaciągnięcia do banku
Temat 4 – Korekta list płac, zajęcia komornicze, naliczanie umów cywilnoprawnych
-
Tworzenie listy płac korygującej pracowników etatowych
-
Tworzenie składnika zajęć komorniczych i alimentacyjnych
-
Rozliczenia zajęcia komorniczego na liście płac
-
Naliczanie listy płac właścicieli ( ustawienie podstawy społecznej i zdrowotnej)
-
Naliczenie wynagrodzenie Członka Zarządu
-
Naliczanie listy płac dla różnych umów cywilnoprawnych ( zlecenie/dzieło/ ryczałt/wyn. Członka zarządu) rozliczanych z uwzględnieniem stawki miesięcznej i godzinowej przy kilkumiesięcznych wypłatach
-
Umowa zlecenie z „własnym” pracownikiem etatowym
Temat 5 – Dodatkowe
- Raportowanie z programu dla pracownika oraz dla grupy pracowników
IX. Nagrania odpowiedzi do zeszytu ćwiczeń Płace
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 16 Ubezpieczenia społeczne | Prowadzący Andrzej Radzisław | Data realizacji zajęć 29-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 16 Umowy cywilnoprawne | Prowadzący Andrzej Radzisław | Data realizacji zajęć 30-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 16 Płace | Prowadzący Joanna Lipska-Wiczling | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 16 Płace | Prowadzący Joanna Lipska-Wiczling | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 16 Płace | Prowadzący Joanna Lipska-Wiczling | Data realizacji zajęć 26-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 16 Płace | Prowadzący Joanna Lipska-Wiczling | Data realizacji zajęć 27-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 16 Płace | Prowadzący Joanna Lipska-Wiczling | Data realizacji zajęć 10-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 16 Płace | Prowadzący Joanna Lipska-Wiczling | Data realizacji zajęć 11-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 16 Zasiłki | Prowadzący Andrzej Radzisław | Data realizacji zajęć 24-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 16 Zasiłki | Prowadzący Karolina Niedzielska | Data realizacji zajęć 25-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 16 Excel dla specjalistów kadr i płac | Prowadzący Łukasz Ruszkiewicz | Data realizacji zajęć 07-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 16 Dofinansowania z PFRON | Prowadzący Elżbieta Górecka | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 16 Płatnik | Prowadzący Małgorzata Narożnik | Data realizacji zajęć 21-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 16 Program Comarch Optima | Prowadzący Małgorzata Narożnik | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 16 Program Comarch Optima | Prowadzący Małgorzata Narożnik | Data realizacji zajęć 29-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 16 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 30-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt usługi brutto2 400,00 PLN
- Koszt usługi netto2 400,00 PLN
- Koszt godziny brutto15,09 PLN
- Koszt godziny netto15,09 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Karolina Niedzielska
Pełni także funkcję mediatora sądowego w sprawach pracowniczych. Prowadzi popularnego fanpage'a Kwadrans z HR Karolina Niedzielska. Jest ekspertem portalu INFOR oraz Dyrektorem Zarządzającym Niepublicznej Placówki Perfecta Instytut Kadr i Płac. Była prelegentką na licznych konferencjach naukowych i jest autorem ponad 500 publikacji z zakresu prawa pracy i prawa oświatowego.
Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w Wydziale Obsługi Prawnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz w Prokuraturze Okręgowej. Ukończyła studia prawnicze, w trakcie których była stypendystką Rektora dla najlepszych studentów, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi oraz studia pedagogiczne. Obecnie jest doktorantką w Katedrze Prawa Pracy- Zakład Prawa Ubezpieczeń Społecznych WPiA Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie otrzymała stypendium specjalne Banku Santander. Odbyła staże w Instytucie w Moskwie i na Uniwersytecie w Sankt Petersburgu. Na codzień interesuje się prawem pracy Federacji Rosyjskiej. Zna język rosyjski na poziomie B2 wraz z językiem biznesowym i prawnym.
Została wyróżniona w plebiscycie Orły Prawa 2020 - zajmując II miejsce w Toruniu. Została wyróżniona w plebiscycie 50 kobiet biznesu.
Przeszkoliła ponad 4 tysiące osób.
Andrzej Radzisław
Joanna Lipska-Wiczling
Absolwentka wielu uczelni: Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni - zarządzanie i marketing, Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku - Zarządzanie Zasobami Ludzkimi oraz Akademi Trenera Politechniki Gdańskiej - BHPi Uniwersytetu Gdańskiego - Gedanistyka oraz Mechanizmy Rynkowe Unii Walutowej (pod auspicjami NBP)
Jest trenerem aktywnie prowadzącym szkolenia od 2009 roku.
Łukasz Ruszkiewicz
Elżbieta Górecka
Małgorzata Narożnik
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik otrzymuje zestaw książek: Płace, Zeszyt ćwiczeń Płace, Zasiłki
oraz komplet gadzetów kadrowych: notes, długopis, kubek, segregator, pendrive ze wzorami dokumentów, kodeks pracy.
Uczestnik otrzymuje również 30 h nagrań rozwiązań zadań do zeszytu ćwiczeń celem samodzielnej realizacji w trakcie trwania całego kursu.
Warunki uczestnictwa
Aby móc uczestniczyć w kursie należy posiadać:
-dostęp do Internetu,
-sprzęt komputerowy, na którym można odbywać spotkania w ramach modułów: komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon (organizator nie zapewnia sprzętu).
Informacje dodatkowe
Każdy uczestnik, który ukończy z wynikiem pozytywnym kurs uzyska zaświadczenie o ukończeniu kursu na podstawie § 23 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz certyfikat potwierdzający uzyskanie kompetencji w zawodzie Specjalista ds. wynagrodzeń, kod zawodu: 242310
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Kurs odbywa się online w czasie rzeczywistym na platformie Clickmeeting. Podczas spotkań każdy kursant ma możliwość swobodnej wypowiedzi na czacie oraz możliwosć zadawania pytań trenerom.
Zajecia prowadzone są w sposób interaktywny i warsztatowy. Trenerzy przedstawiają w trakcie zajęć wzory dokumentów, symulacje obliczeń, przepisy prawne.
Wymagania ogólne realizacji szkolenia w formule zdalnej w czasie rzeczywistym:
- Komputer stacjonarny lub notebook z przeglądarką internetową z obsługą HTML 5.
- Monitor o rozdzielczości FullHD.
- Szerokopasmowy dostęp do Internetu o przepustowości co najmniej 25/5 (download/upload) Mb/s.
- Platforma komunikacji – Clikmeeting - Link do szkolenia zgodnie z regulaminem zostanie wysłany na minimum 2 dni przed rozpoczęciem usługi
Clickmeeting: Wymagania systemowe:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy);
- 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej);
- System operacyjny taki jak Windows 8 (zalecany Windows 11), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, Chrome OS.
Ponieważ ClickMeeting jest platformą opartą na przeglądarce, wymagane jest korzystanie z Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge (Chromium), Yandex lub Opera. Pamiętaj, aby korzystać z najaktualniejszej oficjalnej wersji wybranej przeglądarki.