Praktyka tworzenia i realizacji umów w zamówieniach publicznych
Praktyka tworzenia i realizacji umów w zamówieniach publicznych
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Zamówienia publiczne
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
- Osoby tworzące umowy po stronie zamawiającego – prawnicy, osoby merytorycznie odpowiedzialne za OPZ i wymogi realizacyjne, osoby nadzorujące wykonanie umowy;
- Osoby odpowiedzialne za ofertowanie, analizę ryzyka, nadzorujące realizacje umów po stronie wykonawców;
- Osoby odpowiedzialne za wydatkowanie środków publicznych.
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji01-10-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi8
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Przekazanie uczestnikom przekrojowych informacji w zakresie praktyki tworzenia umów o zamówienie publiczne, ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych wymogów i odrębności, jakie wynikają z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Wskazanie najistotniejszych ryzyk, jakie towarzyszą zamawiającym i wykonawcom (oraz podwykonawcom) podczas realizacji ww. umów, zwłaszcza w kontekście zmian i nowych rozwiązań obowiązujących od 2021 roku. Zaznajomienie uczestników z praktyką unikania i rozwiązywanEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Zdobycie wiedzy w zakresie tworzenia bezpieczniejszych zapisów umownych i wymogów ustawowych niejednokrotnie warunkujących skuteczność wielu rozwiązań.Zdobycie umiejętności w zakresie dochodzenia roszczeń przez wykonawców | Kryteria weryfikacji Posiada wiedzę dot. tworzenia i realizacji umów w zamówieniach publicznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1. Specyficzne dla zamówień publicznych aspekty tworzenia umów – wprowadzenie;
2. Zasada swobody umów i jej ograniczenia wynikające z przepisów o zamówieniach publicznych;
3. Nomenklatura zamówieniowa w umowach;
4. Forma umowy o zamówienie publiczne, pełnomocnictwa, terminy zawierania i obowiązywania umów;
5. OPZ – wymogi dotyczące opisu przedmiotu umowy o zamówienie publiczne:
a) Zasada równego traktowania wykonawców i ochrony konkurencji, przejrzystość, adekwatność;
b) Formuła równoważności;
c) Specyfika OPZ na roboty budowlane – projekt architektoniczno – budowlany, program funkcjonalno – użytkowy;
d) Praktyczne przykłady błędów w opisach przedmiotu umowy z różnych branż (IT, medyczne, itd.);
e) Wymogi w zakresie zatrudniania osób przez wykonawców i podwykonawców w oparciu o umowę o pracę;
6. Przegląd najczęściej stosowanych typów umów:
a) Umowa o roboty budowlane;
b) Dzieło;
c) Zlecenie – umowa o świadczenie usług;
d) Sprzedaż, najem, dzierżawa, dostawa;
e) Licencja, umowy wdrożeniowe;
7. Postanowienia umowne dot. zapłaty wynagrodzenia:
a) Rodzaje wynagrodzeń – obmiarowe, ryczałtowe, mieszane;
b) Terminy płatności;
c) Zapłata, potrącenie wzajemnych wierzytelności;
8. Waloryzacja – wymogi ustawowe, przykłady z praktyki;
9. Kary umowne – skuteczne zapisy i realizacja, przykłady błędów, ewolucja w orzecznictwie sądów i Krajowej Izby Odwoławczej;
10. Postanowienia dot. podwykonawców:
a) Ograniczenia tzw. „kluczowego zakresu”;
b) rozliczenia, bezpośrednia zapłata,
c) ochrona podwykonawców robót budowalnych z art. 647[1] KC w praktyce;
11. Prawa autorskie, ochrona danych osobowych, tajemnica przedsiębiorstwa – najważniejsze wymogi ustawowe;
12. Zmiany do umowy o zamówienie publiczne:
a) ograniczenia ustawowe;
b) przesłanki z ustawy Pzp;
c) praktyczne wskazówki dot. formułowania klauzul umownych w zakresie możliwości wprowadzania zmian;
d) narzędzia elastyczności w umowie – prawo opcji, zamówienia podobne, jednostronne ograniczanie zakresu zamówienia przez zamawiającego;
13. Gwarancja i rękojmia za wady – różnice, praktyka zapisów umownych;
14. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy – forma, zasady rozliczenia i zwrotu;
15. Ryzyka umowne:
a) Zasady wynikające z przepisów KC i PZP;
b) Analiza potrzeb i wymagań a wzrost ryzyka po stronie zamawiającego;
c) Zasada ryzyka po stronie autora umowy;
d) Konsekwencje wynikające z przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu i zwrotu świadczenia nienależnego (KC);
16. Odstąpienie od umowy – przesłanki ustawowe, zasady skutecznego zastrzeżenia umownego, skutki odstąpienia od umowy;
17. Klauzule zakazane w umowach o zamówienie publiczne;
18. Spory dot. umów – mediacje, arbitraż, postępowania sądowe – praktyczne aspekty bieżącego gromadzenia materiału dowodowego;
19. Dyscyplina finansów publicznych – wpływ na tworzenie i realizację umów o zamówienie publiczne, formalne aspekty dokumentowania czynności.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 1 Praktyka tworzenia i realizacji umów w zamówieniach publicznych | Prowadzący PIOTR PELCZAR | Data realizacji zajęć 08-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto725,70 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto590,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto90,71 PLN
- Koszt osobogodziny netto73,75 PLN
Prowadzący
Prowadzący
PIOTR PELCZAR
Doświadczenie w zakresie zamówień publicznych zdobyła m. in. podczas pracy w Wydziale Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego we Wrocławiu, w biurze budowy Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu oraz w kancelariach adwokackich (aplikacja adwokacka i egzamin przed ORA we Wrocławiu). Obecnie prowadzi samodzielną kancelarię, obsługując interdyscyplinarnie proces udzielania zamówień, sporów sądowych, mediacji, świadczy stałą obsługę prawną dla wielu podmiotów w ww. zakresie.
Od 2010 roku reprezentuje wykonawców i zamawiających, najczęściej z branży budowlanej w sporach sądowych dotyczących realizacji i rozliczenia procesów inwestycyjnych oraz przed Krajową Izbą Odwoławczą. Udziela prawnego wsparcia dla inwestorów publicznych i komercyjnych (sporządzanie dokumentacji postępowania od strony formalnoprawnej, projekty umów, obsługa postępowań, formalna weryfikacja złożonych ofert i innych oświadczeń i dokumentów od wykonawców, reprezentacja przed KIO i sądami powszechnymi, opinie prawne), współpracuje z Inżynierami kontraktu przy inwestycjach FIDIC. Prowadzi szkolenia w zakresie ww. tematyki dla zamawiających, inżynierów kontra
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik otrzyma autorskie materiały szkoleniowe w formie elektronicznej.
Informacje dodatkowe
Usługę możemy dopasować do konkretnych potrzeb.
Realizujemy działania rozwojowe również w formie zamkniętej – dedykowanej.
Oferujemy kompleksowe wsparcie w pozyskaniu DOFINANSOWANIA na tę usługę (i inne z naszej oferty).
Zapraszamy do kontaktu.
Podatek VAT
Usługa szkoleniowa (nd doradztwa) jest zwolniona z podatku VAT w przypadku, kiedy przedsiębiorstwo zwolnione jest z podatku VAT lub dofinansowanie wynosi co najmniej 70%. W innej sytuacji do ceny netto doliczane jest 23% VAT
Podstawa: §3 ust. 1 pkt. 14 roz. Ministra Finansów z dnia 20.12.2013 r. w spr.zwolnień od podatku od towarów i usług (...) (Dz.U. z 2018 r., poz. 701)
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie odbędzie się na platformie ZOOM Meeting.