Zarządzanie wiekiem i współpracą międzypokoleniową
Zarządzanie wiekiem i współpracą międzypokoleniową
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Uczestnikami projektu są mikro, mali, średni i duzi przedsiębiorcy (bez samozatrudnionych), zespoły HR oraz menadżerowie/ kandydaci na menadżerów zainteresowani otrzymaniem refundacji na usługi rozwojowe mające na celu przygotowanie pracodawców do wprowadzenia i zarządzania zmianą w firmie związaną m.in. ze starzeniem się społeczeństwa czy zróżnicowaniem sposobu świadczenia pracy.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji15-05-2024
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi32
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
zdobycie wiedzy i umiejętności na temat: wykorzystania potencjału pracowników z różnych pokoleń jak również możliwości wynikających z budowania zróżnicowanych wiekowego zespołów i całej organizacji; zapewnienia poszczególnym grupom wiekowym odpowiedniego wsparcia w pracy i rozwoju; budowania rozwiązań opartych o intermentoring oraz przeciwdziałania procesom związanym z wypaleniem zawodowym. Podczas szkolenia rozwijane będą kompetencję zgodne z Opis kompetencji kadr w obszarze HREfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Opisuje znaczenie procesów demograficznych w Polsce i Europie związanych z takimi zjawiskami jak starzenie się społeczeństwa, zamiana pokoleń itp. dla funkcjonowania i rozwoju własnej firmy. | Kryteria weryfikacji • Rozróżnia znaczenie procesów demograficznych w Polsce i Europie związanych z takimi zjawiskami jak starzenie się społeczeństwa, zamiana pokoleń itp. dla funkcjonowania i rozwoju własnej firmy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Identyfikuje jakiego rodzaju działania pozwalają na bardziej racjonalne efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach, dzięki uwzględnianiu potrzeb i możliwości pracowników w różnym wieku | Kryteria weryfikacji • Definiuje działania pozwalają na bardziej racjonalne efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach, dzięki uwzględnianiu potrzeb i możliwości pracowników w różnym wieku | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Przygotowuje charakterystykę pracowników z różnych grup wiekowych / pokoleń. Opisuje wpływ tych różnic na styl pracy i ewentualne nieporozumienia. | Kryteria weryfikacji • Rozróżnia charakterystykę pracowników z różnych grup wiekowych / pokoleń. Opisuje wpływ tych różnic na styl pracy i ewentualne nieporozumienia. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Identyfikuje regulacje i rozwiązania prawne sprzyjające zatrudnianiu osób starszych. | Kryteria weryfikacji • Uzasadnia regulacje i rozwiązania prawne sprzyjające zatrudnianiu osób starszych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Adaptuje kampanie społeczne związane z wyrównywaniem szans pracy dla osób „50+”. Identyfikuje potrzeby (w tym także zabezpieczenia zdrowotnego) różnych grup wiekowych pracowników | Kryteria weryfikacji Organizuje kampanie społeczne związane z wyrównywaniem szans pracy dla osób „50+”. Identyfikuje potrzeby (w tym także zabezpieczenia zdrowotnego) różnych grup wiekowych pracowników. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Identyfikuje oczekiwania i aspiracje rozwojowe różnych grup wiekowych pracowników. | Kryteria weryfikacji • Rozróżnia i charakteryzuje oczekiwania i aspiracje rozwojowe różnych grup wiekowych pracowników. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Ocenia i pozytywnie wykorzystuje potencjał różnych wiekowo grup pracowników. | Kryteria weryfikacji • Planuje i monitoruje potencjał różnych wiekowo grup pracowników. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Inicjuje i wspiera efektywną pracę zróżnicowanych wiekowo zespołów. | Kryteria weryfikacji • Organizuje i uzasadnia efektywną pracę zróżnicowanych wiekowo zespołów. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Buduje rozwiązania pozwalające na wymianę kompetencji i doświadczeń między pracownikami reprezentującymi różne pokolenia | Kryteria weryfikacji • Organizuje rozwiązania pozwalające na wymianę kompetencji i doświadczeń między pracownikami reprezentującymi różne pokolenia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wdraża rozwiązania ukierunkowane na zachowanie w firmie wiedzy, doświadczeń i kompetencji pracowników w wieku przedemerytalnym. | Kryteria weryfikacji • Planuje rozwiązania ukierunkowane na zachowanie w firmie wiedzy, doświadczeń i kompetencji pracowników w wieku przedemerytalnym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wprowadza rozwiązania pozwalające włączyć pracowników z różnych pokoleń w zespoły pracownicze i w pełni wykorzystać ich potencjał. | Kryteria weryfikacji • projektuje rozwiązania pozwalające włączyć pracowników z różnych pokoleń w zespoły pracownicze i w pełni wykorzystać ich potencjał. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Aktywnie zapobiega wypaleniu zawodowemu – szczególnie „starszych” pracowników. | Kryteria weryfikacji • Monitoruje wypalenie zawodowe | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Buduje zróżnicowane wiekowo / pokoleniowo zespoły pracownicze w firmie. | Kryteria weryfikacji • Organizuje zróżnicowane wiekowo / pokoleniowo zespoły pracownicze w firmie. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Buduje kulturę pracy opartą o wzajemny szacunek potencjału i postaw pracowników reprezentujących różne pokolenia. | Kryteria weryfikacji • Planuje i organizuje kulturę pracy opartą o wzajemny szacunek potencjału i postaw pracowników reprezentujących różne pokolenia. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Efektywnie objaśnia się z pracownikami z różnych pokoleń, na bieżąco wyjaśnia wszelkie konflikty i ewentualne nieporozumienia. | Kryteria weryfikacji • Charakteryzuje wszelkie konflikty i ewentualne nieporozumienia. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Tworzy atmosferę sprzyjającą pełnej integracji i zaangażowania w pracę. | Kryteria weryfikacji • Definiuje atmosferę sprzyjającą pełnej integracji i zaangażowania w pracę. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Ramowy program usługi
Tytuł: Zarządzanie wiekiem i współpracą międzypokoleniową
Dzień 1
- Generacje pracowników na rynku pracy.
- BB
- X
- Y
- Z
- Alpha
2. Różnice międzypokoleniowe – źródła i konsekwencje
- Pokolenia Y i Z a starsze generacje – czym się różnią i dlaczego?
- Wpływ nowoczesnych technologii na różnice międzypokoleniowe
- Kolejne generacje – badania i prognozy
3. Millenialsi – fakty i mity.
- Typy milenialsów - charakterystyka
- Potrzeby i motywatory milenialsów
- Rozwiązywanie problemów i sposób komunikacji
- Najczęściej popełniane błędy i jak ich unikać
4, Porównanie pokoleń Y oraz Z
- Podobieństwa i różnice między pokoleniami
- Motywowanie i budowanie lojalności
- Podejście do biznesu, przekonania
- Komunikacja szyta na miarę, czyli jak dostosować komunikację do generacji odbiorców?
5. Pokolenie 50+
- Sposoby aktywizacji zawodowej pokolenia 50%
- Sposoby wyrównywania szans
6. Czym są różnice międzypokoleniowe
- Charakterystyka pokoleń BB, X, Y, Z i ich zachowań w biznesie
- Stereotypy na temat każdego z pokoleń – dużo mówią, generalizują, czy nie kłamią?
- Odmienne postrzeganie roli pracy w życiu
- Jak odróżnić etykietowanie utrudniające wzajemne zrozumienie i dialog vs. przydatny skrót myślowy?
- Mix pokoleń – jak go wykorzystać w pracy?
Dzień 2
- Źródła oporu we współpracy wśród pracowników z pokoleń BB, X, Y, Z
- Najczęstsze przyczyny nieporozumień
- Brak wspólnej podstawy komunikowania się, wspólnego systemu wartości oraz wspólnej świadomości problemów
- Zarządzanie konfliktami pokoleniowymi
- Rozpoznawanie i rozwiązywanie ewentualnych konfliktów wynikających z różnic pokoleniowych, promowanie zrozumienia i akceptacji.
2. Utrudnienia w komunikacji między pokoleniami BB, X, Y, Z
- Czego BB, X, Y, Z oczekują od komunikacji?
- Blokady utrudniające porozumienie na płaszczyźnie myśli i zachowań
- Jak projektować i dostosować przekaz z uwzględnieniem różnic międzypokoleniowych?
3. Jak współpracować, by lepiej rozumieć i wykorzystywać różnorodność
w organizacji
- Od różnorodności do integracji – jak słuchać, pytać i zauważać własne założenia
- Rozwiązywanie i wyjaśnianie konfliktów i nieporozumień
- Budowanie kultury pracy opartej o wzajemny szacunek, potencjał pracowników reprezentujących różne pokolenia.
4. Komunikacja i działania pokoleń w pracy – styl pracy
- Jak funkcjonują przedstawiciele pokoleń w pracy
- Preferencje – styl pracy a pokolenia:
- Motywatory, benefity, kreowanie zaangażowania
- oczekiwania wobec przełożonego i pracodawcy
- komunikacja i odbiór informacji
- informacje zwrotne i przekaz oczekiwań
- odpowiedzialność a lojalność
- Potencjał różnych wiekowo grup pracowników i jego wykorzystanie
- Oczekiwania wobec przełożonego
5. Równowaga pomiędzy doświadczeniem a świeżym spojrzeniem
- Wykorzystywanie różnorodności perspektyw i umiejętności w projektach, aby osiągnąć lepsze wyniki
- Intermentoring – przykład integracji międzypokoleniowej oraz wymiany doświadczeń.
Dzień 3
- Asertywność – określenie granic i droga do porozumienia
- Kiedy empatia, a kiedy asertywność?
- Wzmacnianie asertywności w rozmowach.
- Techniki asertywnej obrony wyznaczonych przez siebie granic relacyjnych.
2. Udzielanie informacji zwrotnych
- Funkcja informacji zwrotnej w procesie egzekwowania zadań
- Sposoby udzielania informacji zwrotnej.
- Właściwe dopasowanie metody informacji zwrotnej do odbiorcy.
- Radzenie sobie z oporem na informację zwrotną.
3. Wielopokoleniowość w miejscu pracy
- Analiza różnic pokoleniowych w oczekiwaniach, wartościach i stylach pracy
- Wykorzystanie różnorodności pokoleniowej jako atutu w zespole
- Strategie efektywnego komunikowania się z przedstawicielami różnych pokoleń
4. Co kształtuje zachowania pracowników z różnych pokoleń?
- Różnorodność wartości, potrzeb, oczekiwań.
- Różne sposoby komunikacji i motywowania.
Dzień 4
- Budowanie Zespołów Zróżnicowanych Wiekowo
- Strategie rekrutacyjne uwzględniające różnice wiekowe
- Tworzenie zespołów złożonych z pracowników różnych pokoleń
- Wprowadzanie praktyk wspierających integrację i współpracę
2. Wspieranie Poszczególnych Grup Wiekowych
- Rozpoznawanie specyficznych potrzeb różnych grup wiekowych
- Tworzenie programów rozwojowych dostosowanych do różnych etapów kariery
- Budowanie systemów wsparcia dla pracowników na różnych etapach życia zawodowego
3. Wsparcie w Pracy i Rozwoju Pracowników z Różnych Pokoleń
- Programy mentoringowe i coachingowe dla różnych grup wiekowych
- Znaczenie elastycznych planów kariery
- Przykładyorganizacji skutecznie wspierających rozwój pracowników z różnych pokoleń
4. Zasady Intermentoringu w Organizacji
- Definicja intermentoringu i jego rola w zarządzaniu wiekiem
- Implementacja programów intermentoringowych
- Korzyści dla zarówno młodszych, jak i starszych pracowników
5. Przeciwdziałające Wypaleniu Zawodowemu
- Rozpoznawanie objawów wypalenia zawodowego
- Strategie prewencji i wsparcia dla pracowników narażonych na wypalenie
- Budowanie kultury organizacyjnej sprzyjającej zdrowiu psychicznemu i równowadze życia zawodowego
6. Ocena Efektywności Programów Współpracy Międzypokoleniowej
- Narzędzia do oceny efektywności działań związanych z zarządzaniem wiekiem
- Doskonalenie programów w oparciu o feedback
- Przykłady organizacji osiągających sukces w zarządzaniu wiekiem i współpracy międzypokoleniowej
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 28 Generacje pracowników na rynku pracy | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 16-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 07:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 28 Przerwa kawowa | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 16-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 28 Różnice międzypokoleniowe – źródła i konsekwencje ; Millenialsi – fakty i mity | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 16-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 28 Przerwa obiadowa | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 16-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 28 Porównanie pokoleń Y oraz Z | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 16-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 28 Przerwa kawowa | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 16-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 28 Pokolenie 50+ ; Czym są różnice międzypokoleniowe | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 16-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 28 Źródła oporu we współpracy wśród pracowników z pokoleń BB, X, Y, Z | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 17-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 07:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 28 Przerwa kawowa | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 17-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 28 Utrudnienia w komunikacji między pokoleniami BB, X, Y, Z ; Jak współpracować, by lepiej rozumieć i wykorzystywać różnorodność w organizacji | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 17-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 28 Przerwa obiadowa | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 17-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 28 Komunikacja i działania pokoleń w pracy – styl pracy | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 17-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 28 Przerwa kawowa | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 17-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 28 Równowaga pomiędzy doświadczeniem a świeżym spojrzeniem | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 17-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 28 Asertywność – określenie granic i droga do porozumienia | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 24-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 07:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 28 Przerwa kawowa | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 24-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 28 Udzielanie informacji zwrotnych | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 24-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 28 Przerwa obiadowa | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 24-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 28 Wielopokoleniowość w miejscu pracy | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 24-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 28 Przerwa kawowa | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 24-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 28 Co kształtuje zachowania pracowników z różnych pokoleń? | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 24-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 28 Budowanie Zespołów Zróżnicowanych Wiekowo | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 25-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 07:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 23 z 28 Przerwa kawowa | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 25-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 24 z 28 Wspieranie Poszczególnych Grup Wiekowych ; Wsparcie w Pracy i Rozwoju Pracowników z Różnych Pokoleń | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 25-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 25 z 28 Przerwa obiadowa | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 25-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 26 z 28 Zasady Intermentoringu w Organizacji ; Przeciwdziałające Wypaleniu Zawodowemu | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 25-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 27 z 28 Przerwa kawowa | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 25-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 28 z 28 Ocena Efektywności Programów Współpracy Międzypokoleniowej | Prowadzący Emilia Wiśniewska | Data realizacji zajęć 25-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:45 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 824,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 824,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto182,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto182,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Emilia Wiśniewska
Posiada ponad 500 h doświadczenia w prowadzeniu szkoleń o podobnej tematyce w przeciągu ostatnich 2 lat, liczone wstecz od rozpoczęcia szkolenia.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Wszelkie materiały dydaktyczne zostaną przekazane w formie elektronicznej
Informacje dodatkowe
Szkolenie realizowane metodami interaktywnymi i aktywizującymi tj. symulacje, case study, scenki treningowe, ćwiczenia grupowe i indywidualne, gry i filmy szkoleniowe, dyskusje, analizy doświadczeń uczestników, dzięki czemu zdobędą wiedzę oraz rozwiną umiejętności, postawy i zachowania.
Podczas szkolenia przewidziane są:
- 2 przerwy kawowe x 15 min
- 1 przerwa x 30 min
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi