Studia Podyplomowe ZARZĄDZANIE BANKIEM SPÓŁDZIELCZYM przy współpracy Uniwersytetu Merito WSB we Wrocławiu - forma zdalna
Studia Podyplomowe ZARZĄDZANIE BANKIEM SPÓŁDZIELCZYM przy współpracy Uniwersytetu Merito WSB we Wrocławiu - forma zdalna
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Bankowość
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kadra zarządzająca i przygotowująca się do zarządzania w Banku Spółdzielczym, Członkowie Rad Nadzorczych BS.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji27-10-2023
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi160
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik nabędzie i pogłębi wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz umiejętności menedżerskiew zakresie zarządzania Bankiem Spółdzielczym, w tym prawa bankowego, struktury organizacyjnej, roli organów statutowych planowania strategicznego i nadzoru, identyfikacji ryzyk bankowych i zarządzania nimi oraz rachunkowości finansowej.
Efekty uczenia się
Wiedza:
- uczestnik posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania bankowości
spółdzielczej.
- uczestnik posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności zarządczej, oceny
poszczególnych typów ryzyka w bankach spółdzielczych.
Umiejętności:
- uczestnik posiada umiejętności menedżerskie w zakresie zarządzania bankiem,
w tym prawa bankowego, struktury organizacyjnej, roli organów statutowych planowania
strategicznego i nadzoru, identyfikacji ryzyk bankowych i zarządzanie nimi oraz
rachunkowości finansowej.
Kompetencje społeczne:
- uczestnik uzupełnia wiedzę i podnosi kwalifikacje z uwzględnieniem zmian wymogów
nadzorczych i regulacyjnych.
- uczestnik współdziała i pracuje w grupie oraz skutecznie komunikuje swoje spostrzeżenia
i ustalenia dotyczące zarządzania ryzykiem w banku.
Sposób weryfikacji efektów uczenia się
Po zakończeniu zajęć wysyłana jest automatycznie z systemu ankieta ewaluacyjna do uczestnika dotycząca zadowolenia ze studiów.
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Program
Program
BLOK I - PLANOWANIE/32
- Struktura organizacyjna banku spółdzielczego z uwzględnieniem modelu trzech linii obrony
- Rola organów statutowych banku spółdzielczego w zarządzaniu bankiem.
- Planowanie strategiczne - budowa, wdrożenie i nadzór nad realizacją.
- Analiza otoczenia, analiza SWOT, zasady formułowania celów strategicznych. Apetyt na ryzyko
- Strategia krocząca.
- Planowanie finansowe i plan finansowy banku
- Konstrukcja założeń do planu finansowego z uwzględnieniem wskaźników kapitałowych i dźwigni
- Planowanie struktury aktywów i pasywów.
- Ocena wpływu zmian w otoczeniu na koszty działania banku, wpływ Pandemii COVID-1
- Rola organów statutowych w procesie planowania
- Monitorowanie i raportowanie realizacji planu.
- Planowanie kapitałowe.
- Polityka kapitałowa i dywidendowa.
- Wieloletni plan kapitałowy, limity alokacji kapitału na poszczególne rodzaje ryzyka,
BLOK II – RACHUNKOWOŚĆ I OCENA EFEKTYWNOŚCI DZIAŁANIA BANKU /16
I. Podstawy rachunkowości finansowej banku
1.Przepisy prawa w zakresie rachunkowości banków, zasady rachunkowości w banku, polityka rachunkowości banku
2.Główne założenia ewidencja i wycena aktywów trwałych banku oraz aktywów przejętych za długi
3.Główne założenia operacji z udziałem środków pieniężnych; klasyfikacja i ewidencja należności z tytułu kredytów i pożyczek
4.Główne założenia ewidencji i wyceny papierów wartościowych, zobowiązań z tytułu rachunków bankowych, innych pasywów
5.Główne założenia ewidencji i wyceny funduszy własnych banku, przychodów i kosztów, podatek dochodowy bieżący i odroczony.
6.Zasady ustalania wyniku finansowego banku;
7.Ogólne zasady sporządzania sprawozdania finansowego. Banku.
II. Analiza finansowa sprawozdania finansowego banku, mierniki efektywności działania
1.Analiza pionowa i pozioma bilansu banku
2. Analiza wskaźnikowa
- wskaźniki płynności
- wskaźniki zadłużenia
- wskaźniki rentowności
- wskaźniki obrotowości
- wskaźniki rynkowe
3.Analiza funduszy własnych banku
4. Planowanie finansowe (zasady planowania , finansowania i bieżącego monitorowania wykonania zadań finansowych)
5.Etapy budowy planu strategicznego, składniki modelu planowania finansowego, monitorowanie realizacji planu finansowego
BLOK III - MARKETING I OPERACJE BANKOWE /16
BLOK III A- MARKETING/
I. Marketing w działalności banku, przygotowanie i wdrożenie produktów
1.Marketing w Banku Spółdzielczym
Podstawy marketingu: wizja, misja, strategia.
Strategie rynkowe w bankowości
2.Segmentacja: kryteria, zasady, podejście
3.Planowanie marketingowe: Pozycjonowanie, Analiza SWOT, Plan marketingowy,
Rola oddziału w planie marketingowym
4.Koncepcja marketing-mix: Produkt, Cena, Dystrybucja, Promocja
Produkt, Cykl życia produktu, Analiza porfela produktów.Wdrożenie produktu, Cena.
Czynniki wpływające na ustalenie cen, Metody ustalania cen, Polityka cenowa,
Dystrybucja. Klasyfikacja kanałów dystrybucji,
Bankowość detaliczna, prywatna, korporacyjna
Promocja, Promocja osobista, Reklama, Promocja sprzedaży, Merchandising, Public Relation
5. Znak towarowy, marka
6. Marketing relacji
II . Organizacja sieci sprzedaży, planowanie sprzedaży, nadzór nad poziomem sprzedaży
- Biznesowa rola oddziału.
Rola oddziału w planie marketingowym
Rola menedżera sprzedaży.
Rola sprzedawcy.
- Strategia realizacji budżetu.
Budżet placówki – omówienie.
Strategia: cele, zasoby, działanie.
- Planowanie wyniku.
Modele budowy planów sprzedaży.
Modele podziału planów.
Omówienie metod podziału planów.
Plany miesięczne, tygodniowe, dzienne.
Definicja luki sprzedażowej.
- Planowanie działań.
Grupa docelowa
Metody dotarcia do grupy docelowej
Lejek sprzedażowy.
Wyznaczanie zadań (SMART).
Plan działań.
- Zarządzanie wynikami i monitoring wyników.
Częstotliwość i intensywność kontroli.
Tablica wyników, raport zadań, pipeline.
BLOK III B -OPERACJE BANKOWE Razem 32
I. Analiza kredytowa i klasyfikacja należności /16
1. Struktura analizy kredytowej w kontekście obowiązujących przepisów prawa;
2. Kierunki zmian w przepisach i wytycznych w zakresie ryzyka kredytowego - rekomendacje KNF, wytyczne EBA;
3. Elementy analizy kredytowej - proces kredytowych, z uwzględnieniem kryterium podmiotowego i przedmiotowego;
4. Narzędzia wspierające proces kredytowy;
5. Monitorowanie ekspozycji kredytowych;
6. Proces klasyfikacji ekspozycji kredytowych - standardy Systemów Ochrony;
7. Zabezpieczenia ekspozycji kredytowych.
II. Bankowość elektroniczna i usługi płatnicze /16
- Źródła prawa regulujące świadczenie usług płatniczych
- Pojęcie rachunku płatniczego
- Rodzaje usług płatniczych i ich definicje
- Instytucje płatnicze i biura usług płatniczych
- Podstawowe pojęcia związane z usługami płatniczymi
- Podmioty uprawnione do świadczenia usług płatniczych
- Zakres zastosowania przepisów o usługach płatniczych
- Obowiązki informacyjne związane ze świadczeniem usług płatniczych
- Prawa i obowiązki w zakresie dostarczania usług płatniczych i korzystania z nich
- Bezpieczeństwo świadczenia usług płatniczych
- Odpowiedzialność związana ze świadczeniem usług płatniczych
- Definicja pojęcia bankowość elektroniczna
- Systemy bankowości elektronicznej
- Bankowość elektroniczna jako system transakcyjny
- Bankowość elektroniczna jako system informacyjny
- Bankowość elektroniczna jako trwały nośnik
- Odpowiedzialność banku związana z bankowością elektroniczną
BLOK IV -SYSTEM ZARZĄDZANIA /32
I. Zarządzanie ryzykiem
1.Strategia zarządzania ryzykiem
2.Obowiązki i zadania kadry zarządzającej i pracowników w zakresie nadzoru nad ryzykiem
3.Ryzyka istotne - identyfikacja, zasady zarządzania
-Ryzyko kredytowe
-Ryzyko koncentracji
- Ryzyko rynkowe (walutowe)
-Ryzyko operacyjne
-Ryzyko stopy procentowej w portfelu bankowym
-Ryzyko płynności
-Ryzyko biznesowe/wyniku finansowego
4.Zarządzanie kapitałem
-Strategia/polityka kapitałowa
-Wymogi i współczynniki kapiałowe
-Bufory kapitałowe
-Proces ICAAP
5. Rola systemu ochrony instytucjonalnej (IPS) w zapewnieniu bezpieczeństwa działalności
II .Nadzór nad teleinformatyką, ochrona tajemnicy bankowej i danych osobowych (RODO)
1.Polityka bezpieczeństwa informacji
2.Rodzaje informacji podlegających ochronie w banku
3.Bezpieczeństwo informacji w banku
4. Cyberbezpieczeństwo
5. Podział zadań i organizacja w zarządzaniu i nadzorze nad bezpieczeństwem (IT, PSD2, RODO)
6. Ryzyka związane z ochroną tajemnicy i informacji - identyfikacja, ocena, zapobieganie
- Ryzyko IT
- Ryzyko operacyjne i bezpieczeństwa usług płatniczych (PSD2)
- MojeID, inne usługi związane z produktami „niebankowymi”– aspekty bezpieczeństwa
7.Ochrona danych osobowych ( RODO i przepisy powiązane)
- Zasady przetwarzania danych zapewniające zgodność z prawem
- Obowiązki informacyjne Banku
- Zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzania - środki techniczne i organizacyjne
- Reakcja na incydenty i zgłaszanie naruszeń ochrony danych osobowych
8. Sprawozdawczość zarządcza w zakresie bezpieczeństwa danych i informacji
III. System kontroli wewnętrznej /
1.Organiacja systemu kontroli wewnętrznej
2.Obowiązki i zadania kadry zarządzającej i pracowników w zakresie kontroli wewnętrznej
3.Procesy istotne i mechanizmy kontrolne
4. Monitorowanie mechanizmów kontrolnych (weryfikacja bieżąca, testowanie)
5. Matryca funkcji kontroli
6. Zarządzanie ryzykiem braku zgodności
- Polityka zgodności
- Komórka ds. zgodności - umiejscowienie, rola i zadania
7.Sprawozdawczość zarządcza w zakresie systemu kontroli wewnętrznej
BLOK V- UMIEJĘTNOŚCI MENEDŻERSKIE 16
- Zarządzanie sobą: Moje wartości, Mój plan, Mój zakres obowiązków, Moje zasoby,
Moje kompetencje
- Zarządzanie zespołem: Zadania menedżera, Funkcje kierowania,
Modele zarządzania, Kompetencje zespołu, Zarządzanie sytuacyjne,
Ewolucja zespołów
- Komunikacja z zespołem: Proces komunikacji, Efektywność komunikacji,
Komunikacja dopasowana do odbiorcy
- Trudne sytuacje w pracy menedżera: Zarządzanie zmianą, Przekazywanie niepopularnych decyzji, Reakcja na działania niepożądane, Zarządzanie konfliktem
- Organizacja pracy: Efektywność osobista, Reguły planowania czasu, Kalendarz menedżera
BLOK VI- UWARUNKOWANIA PRAWNE ORAZ ETYKA W DZIAŁALNOŚCI BANKU/ 16
1. Zaufanie publiczne jako szczególna wartość banku
2. Organizacja polskiego systemu bankowego.
3. Zewnętrzne i wewnętrzne uregulowania prawne określające funkcjonowanie banków:
4. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe / Dz. U. z 2017 r. poz.1876, 2361/. 5. Szczególne uprawnienia i obowiązki banków.
6. Tajemnica bankowa.
7. Ustawa o Narodowym Banku Polskim /Dz. U. z 2017 r. poz.1373 /
8. Ustawa z dnia 7 grudnia 2000r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych,
Ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. /Dz. U. z 2000r. Nr.119, poz.1252/
wraz z późniejszymi zmianami .
9. Ustawa Prawo spółdzielcze
10. Kodeks cywilny / Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r./Dz. U. nr 16, poz.93/
11. Nadzór nad bankami.
12. Bankowy Fundusz Gwarancyjny.
13. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie systemu zarządzania
ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej, polityki wynagrodzeń oraz szczegółowego sposobu szacowania kapitału wewnętrznego w bankach / Dz. U. 2017 r. Poz. 637 /
14. Ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz
o nadzorze publicznym / Warszawa dnia 6 czerwca 2017 r. Poz. 1089 /
15. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ( UE ) Nr 537 / 2014
z dnia 16 kwietnia 2014 r. - w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących
ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego,
uchylające decyzję Komisji 2005/909/WE.
16. Kodeks Etyki Bankowej.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 20 Zarządzanie ryzykiem. Strategia zarządzania ryzykiem. | Data realizacji zajęć 28-10-2023 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 20 Obowiązki i zadania kadry zarządzającej i pracowników w zakresie nadzoru nad ryzykiem | Data realizacji zajęć 29-10-2023 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 20 Struktura organizacyjna oraz planowanie strategiczne jako narzędzia zarządzania bankiem | Data realizacji zajęć 25-11-2023 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 20 Struktura organizacyjna oraz planowanie strategiczne jako narzędzia zarządzania bankiem | Data realizacji zajęć 26-11-2023 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 20 Marketing w działalności banku, przygotowanie i wdrożenie produktów | Data realizacji zajęć 16-12-2023 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 20 Organizacja sieci sprzedaży, planowanie sprzedaży, nadzór nad poziomem sprzedaży | Data realizacji zajęć 17-12-2023 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 20 Proces planowania jako zarządzanie modelem biznesowym banku. | Data realizacji zajęć 27-01-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 20 Proces planowania jako zarządzanie modelem biznesowym banku. | Data realizacji zajęć 28-01-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 20 Nadzór nad teleinformatyką, ochrona tajemnicy bankowej i danych osobowych (RODO) | Data realizacji zajęć 10-02-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 20 System kontroli wewnętrznej | Data realizacji zajęć 11-02-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 20 Umiejętności menedżerskie: 1. Zarządzanie sobą 2.Zarządzanie Zespołem | Data realizacji zajęć 16-03-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 20 Umiejętności menedżerskie:3. Komunikacja z zespołem 4. Trudne sytuacje w pracy menedżera 5. Organizacja pracy | Data realizacji zajęć 17-03-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 20 Bankowość elektroniczna i usługi płatnicze | Data realizacji zajęć 06-04-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 20 Odpowiedzialność banku związana z bankowością elektroniczną | Data realizacji zajęć 07-04-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 20 Analiza kredytowa i klasyfikacja należności | Data realizacji zajęć 18-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 20 Analiza kredytowa i klasyfikacja należności | Data realizacji zajęć 19-05-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 20 Rachunkowość i ocena efektywności działania banku Podstawy rachunkowości finansowej | Data realizacji zajęć 22-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 20 Analiza finansowa sprawozdania finansowego banku, mierniki efektywności działania | Data realizacji zajęć 23-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 20 Podstawy prawne działania Banku.Etyka w działalności banku | Data realizacji zajęć 06-07-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 20 Podstawy prawne działania Banku. Etyka w działalności banku. | Data realizacji zajęć 07-07-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto3 900,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto3 900,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto24,38 PLN
- Koszt osobogodziny netto24,38 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Wojciech Iwanow
w Poznaniu w zakresie ryzyka bankowego i audytu wewnętrznego. Wykładowca w zakresie zarządzania ryzykiem i audytu wewnętrznego, współpracownik instytucji edukacyjnych szkolących pracowników Banków Spółdzielczych na terenie całego kraju. Autor regulacji wewnętrznych
w zakresie zarządzania ryzykiem. . Certyfikowany Compliance Oficer - stowarzyszenie Compliance Polska.
Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie audytu wewnętrznego
Wykładowca w zakresie zarządzania ryzykiem i audytu wewnętrznego, współpracownik instytucji edukacyjnych szkolących pracowników Banków Spółdzielczych na terenie całego kraju.
Renata Szostak
i finansów UE Wrocław
Andrzej Janik
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały uczestnicy studiów otrzymują emailem w przeddzień zajęć.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego - końcowego egzaminu - obejmującego całość wykładanego materiału. Test online
Informacje dodatkowe
Studia podyplomowe realizowane są w nowoczesnej formie w wirtualnym pokoju konferencyjnym i kameralnej grupie uczestników.
Uczestnik bierze udział w pełnowartościowych zajęciach - Trener prowadzi zajęcia "na żywo" - widać go i słychać.
Na ekranie komputera jest Pokaz prezentacji, ankiet i ćwiczeń w czasie rzeczywistym.
Podczas zajęć można zadawać pytania na czacie, na które Trener odpowiada na wizji w trakcie zajęć.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenia prowadzone za pośrednictwem platformy internetowej Click-Meeting.
Minimalne wymagania sprzętowe:
- komputer z łączem internetowym oraz głośniki lub słuchawki i prawidłowo działająca
przeglądarka internetowa
- przepustowość łącza : min. 512 Kb/sek. – dla dźwięku ; 1,5 MB/sek- dla obrazu i dźwięku
Link ważny jest do planowanej godziny rozpoczęcia